Wanneer is een RI&E verplicht?

Wanneer is een RI&E verplicht?

Een RI&E (Risico inventarisatie en evaluatie is verplicht voor alle organisaties met meer dan 25 werknemers in dienst. Voor kleinere organisaties waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een goedgekeurd branchespecifiek en in de cao opgenomen RI&E.

Wat is een RI&E?

RI&E staat voor Risico Inventarisatie en Evaluatie. De Arbowet verplicht iedere organisatie met meer dan 25 werknemers te onderzoeken of het werk gevaar kan opleveren. Of schade kan veroorzaken aan de gezondheid van werknemers. Dit onderzoek kan uitgevoerd worden door bijvoorbeeld Arboned. De RI&E is een plan van aanpak met verbeteringsmaatregelen voor de veiligheid op de werkvloer.

Wat zijn de gevolgen als u als bedrijf geen RI&E hebt?

Bent u wettelijk wel RI&E verplicht, maar heeft u geen inventarisatie uitgevoerd? Dan kan u een hoge boete krijgen als Inspectie SZW een bedrijfsbezoek aflegt. Ook bij bedrijfsongevallen kan er gevraagd worden naar de RI&E. Kan u hem dan niet tonen? Dan riskeert u een bestuurlijke boete. Ook een proces verbaal is mogelijk.

Wanneer moet een RI&E worden bijgesteld?

Er wordt in de Arbowet geen termijn genoemd met betrekking tot de geldigheidsduur van de RI&E. Het gaat er vooral om dat de RI&E actueel blijft. Bij grote wijzigingen in het bedrijf is het dus verplicht om de RI&E bij te laten stellen. Dit kan zijn bij wijzigingen als: werkmethoden, werkomstandigheden of gebruikte techniek.

Hoe lang moet de RI&E en het plan van aanpak bewaard worden?

Er wordt in de Arbowet geen termijn gegeven met betrekking tot het bewaren van de documenten. Wettelijke is het bewaren dus niet verplicht. Toch doet u er verstandig aan om de RI&E en de plannen van aanpak voor minimaal 5 jaar te bewaren. Ons advies zal zijn om de stukken voor altijd te bewaren, sla ze bijvoorbeeld op in de cloud. Zo kan u er altijd bij en kan u het gemakkelijk terugvinden.

Thuiswerkplek creëren voor starters: 3 tips!

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die thuiswerken. Als thuiswerker kan u simpelweg niet zonder een goede werkplek. Alleen maar op de bank of in bed werken is verre van ideaal en zal op lange termijn veel nadelen hebben. Denk aan lage productiviteit, rugpijn en minder focus. Wij hebben in dit artikel 3 handige tips voor het inrichten van uw thuiswerkplek op een rijtje gezet.

Een thuiswerkplek waarin u comfortabel kan werken is als thuiswerker van groot belang. Het verhoogt uw productiviteit, uw inspiratie en u voelt u simpelweg beter tijdens het werken.

Wij gaan tegenwoordig steeds vaker thuiswerken. Reden genoeg voor een goede werkplek in huis. In deze blog geef ik u tips voor het inrichten van de ideale werkplek. Een werkplek kan u overal in huis creëren, het is aangeraden om te kiezen voor een afgezonderde ruimte met voldoende daglicht.

Tip 1: Zorg voor voldoende licht

Voldoende (dag)licht op uw werkplek is van groot belang om productief en fijn te kunnen werken. Een raam dat u open en dicht kan doen zou ideaal zijn, zo kan u ook af en toe voor frisse lucht op kantoor zorgen. Heeft u geen raam op uw werkplek? Kies dan goede kantoorverlichting om uw werkplek toch voldoende te verlichten.

Tip 2: Kies voor kwaliteit kantoormeubilair

Een comfortabele werkplek begint met kantoormeubilair van hoge kwaliteit. Denk aan een goed bureau, ergonomische bureaustoel en voldoende opbergruimte. Kies bijvoorbeeld voor een lockerkast voor extra opbergruimte.

Tip 3: Zorg voor inspiratie en gezelligheid

Meer inspiratie en gezelligheid op uw werkplek zorg ervoor dat u zich fijn voelt tijdens het werken. Een betere werksfeer verhoogt de productiviteit en zorgt ervoor dat u beter werk levert. Plaats aan de wand wat leuke foto’s of pakkende quotes die u inspireren en meer energie geven om hard te werken.

 

Starten met geld verdienen op internet

Wil jij starten met geld verdienen op het internet? Dan kan de Startpagina Internetmiljonairs goed van pas komen. Op deze Startpagina worden de meest lucratieve en eenvoudigste manieren van geld verdienen voor je op een rijtje gezet. Starten met geld verdienen op het internet kan iedereen, maar succes hebben is een tweede. In dit artikel benoemen we enkele strategieën die je toe kan passen om een online inkomen te vergaren. Ook geven we je tips om het beste uit je online onderneming te halen.

Start met online geld verdienen

De mogelijkheden zijn eindeloos als we kijken naar geld verdienen op het internet. De Startpagina Internetmiljonairs laat al een hele waslijst aan mogelijkheden zien, zoals:

  • Geld verdienen met beleggen in online beleggingsprogramma’s
  • Online geld verdienen met Youtube
  • Sociale media inzetten om inkomsten te generen
  • Websites opbouwen om geld te verdienen
  • Affiliate-marketing

Dit is slechts heb topje van de ijsberg, want er hangen nog veel meer mogelijkheden onder. Zo je blogs, Instagram, Pinterest, webshops en ga zo maar door aan mogelijkheden.

De basis

Geld verdienen op internet kan alleen succesvol zijn als je een stevige basis hebt. Die basis wordt in de eerste plaats gevormd door kennis, in de tweede plaats door doorzettingsvermogen en in de derde plaats door zelfkritiek.

  • Je hebt kennis nodig om succesvol te zijn. Kennis van het bouwen van websites, het onderhouden van sociale media-profielen, het onderzoeken van lucratieve niches, het verwerven van klanten en bezoekers en ga zo maar door. Hoe een website functioneert en beter kan functioneren, hoe een sociaal mediaprofiel het meeste bereikt en hoe je de marketingmix (alles bij elkaar) inzet om je doelen te bereiken, hoor jij te weten.
  • Niets komt voor niets. Het kan soms maanden duren voor je resultaat ziet. Dat is nadelig, want als je bij een baas werkt, krijg je maandelijks salaris betaald. Doe je alles zelf, dan heb je dit dus ook zelf in de hand. Doorzetten is van het uiterste belang. Want wie opgeeft zal vanzelfsprekend niet rijk worden van het internet.
  • Je moet in staat zijn om zeer kritisch naar jezelf te kijken. Wat doe ik goed? Daarvan ga ik meer doen? Maar belangrijker: Wat doe ik niet goed? Want daar moet je mee stoppen of anders naar gaan kijken. En nog belangrijker, maar voor de meeste ego’s niet haalbaar, is de vraag: Wat doen anderen beter dan ik? Want juist daarvan kun je heel veel leren. Het gaat er om dat je niet alleen je website of sociale media, maar vooral je zelf, tot het uiterste drijft. Kritisch zijn op jezelf hoort daar dan ook zeker bij.

Vandaag nog beginnen met geld verdienen

Wanneer je de smaak te pakken hebt gekregen en vandaag nog wil beginnen met geld verdienen, zullen we je niet langer tegenhouden. Besef goed dat de basis goed moet zijn. Je kan dan ook beter beginnen met je in te lezen dan door nu al actie te ondernemen. Anderzijds snappen we dat de praktijk leuker is dan de theorie. Ga dus vooral ook al dingen uitproberen, maar gun jezelf de ruimte om te falen.

Belangrijke tips voor mensen die geld willen verdienen met internet:

  • Zet niet alles in op één product, website of tactiek. Combineer bijvoorbeeld een website met sociale media of lanceer twee websites. Je hebt op die manier iets achter de hand.
  • Lees de websites van experts. Laat je leiden door Internetmiljonairs Startpagina en zoek via die portal naar interessante websites die jou nog verder op weg kunnen helpen.
  • Stap regelmatig even buiten jezelf en kijk naar wat je aan het doen bent vanuit de helikopterview. Zo voorkom je dat je doordendert zonder zelfreflectie. Focus je op je doel en zorg dat je dit bereikt. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Gratis adverteren

Gratis adverteren

Een trend die steeds grotere vormen aanneemt, is gratis online adverteren. Veel succesvolle ondernemingen maken gebruik van dit medium, maar wat zijn nou precies de voordelen? Wat zijn de risico’s? En is gratis adverteren op internet ook interessant voor startende ondernemingen? In dit artikel vindt u de antwoorden.

Voordelen van gratis adverteren op internet

Ten eerste biedt gratis online adverteren de mogelijk om doelgericht te adverteren. Waar het bij de traditionele advertentiekanalen onbekend is wie de advertentie allemaal te zien krijgt, worden online advertenties alleen getoond aan klanten die op zoek zijn naar specifieke diensten en producten. Zo voorkomen adverteerders dat advertenties worden getoond aan mensen die hier geen behoefte aan hebben en zorgen ze voor meer gericht verkeer naar hun website.

Daarnaast biedt gratis adverteren op internet de mogelijkheid om te traceren wie de advertenties bekijken. Waar bedrijven bij advertenties via radio, televisie of krant geen idee hebben wie de advertentie bekijkt, is dit bij online adverteren anders. Het is namelijk precies te traceren wie waar en op welk moment de advertentie bekijkt. Dit heeft als grote voordeel dat het makkelijker wordt voor ondernemingen om de doelgroep te bepalen.

Het derde grote voordeel van gratis adverteren op internet is dat adverteerders een groot concurrentievoordeel behalen. Consumenten kopen namelijk steeds vaker online of doen eerst onderzoek online, voordat ze in de winkel tot aanschaf overgaan. Door online te adverteren worden consumenten die online kopen of eerst online onderzoek doen makkelijker bereikt.

Wat zijn de risico’s?

Het mooie aan gratis adverteren op internet is dat er geen enkel risico is. Het is namelijk 100% gratis, dus baadt het niet, dan schaadt het niet.

Gratis online adverteren interessant voor startende ondernemingen?

Gratis online adverteren zorgt ervoor dat ondernemingen gericht kunnen adverteren, een concurrentievoordeel kunnen behalen en makkelijker een doelgroep kunnen bepalen. Ook startende ondernemingen zijn zeer gebaat bij deze voordelen, dus voor hen is gratis online adverteren een hele interessante optie.

Personeel aannemen

Personeel aannemen

U gaat personeel aannemen?

Indien u bij de start van uw onderneming personeel aanneemt, dient u dat bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel aan te geven. U meldt zich dan aan als werkgever.

Natuurlijk is het mogelijk dat u bij de start van uw bedrijf nog geen personeel aanneemt. Sterker nog, de meeste bedrijven nemen niet meteen personeel in dienst. Mocht u op een gegeven moment toch besluiten om personeel aan te nemen, dan dient u dit, voordat u het personeel daadwerkelijk in dienst neemt, te melden bij de Belastingdienst.

Neemt u nieuw personeel aan? Dan betekent dat ook dat u extra kantoorruimte moet creëren. Er zijn tal van mogelijkheden waardoor u efficiënter gebruik kunt maken van uw kantoorruimte. Denk hierbij aan een duo bureau en bijvoorbeeld een roldeurkast in plaats van een draaideurkast. Voor de aanschaf van nieuw en gebruikt kantoormeubilair bent u bij VG Trading kantoormeubelen aan het juiste adres.

Hoe meld ik me aan als werkgever?

Zoals hierboven is beschreven, kan dat automatisch bij de inschrijving van uw bedrijf gebeuren. Indien u pas later besluit om personeel aan te nemen, moet u het formulier “Melding loonheffingen aanmelding werkgever” ingevuld versturen naar de Belastingdienst.

Het loonheffingennummer

U ontvangt een loonheffingennummer als u zich heeft aangemeld als werkgever. Dit nummer gebruikt u om aangifte loonheffingen te doen. Het loonheffingennummer ontvangt u binnen 5 werkdagen nadat de Belastingdienst uw aanvraag heeft ontvangen. Mocht u ooit van rechtsvorm wijzigen, dan ontvangt u een nieuwe loonheffingennummer.

Wanneer inschrijven bij KVK?

Wanneer inschrijven bij KVK?

Onderneming

In principe moeten alle ondernemingen en rechtspersonen zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar wat is een onderneming nu precies? En welke rechtsvormen zijn er eigenlijk?

Wat is een onderneming?

Er is sprake van een onderneming wanneer er goederen en/of diensten geleverd worden aan anderen, met de bedoeling om daarmee winst te maken. Dit klinkt eigenlijk heel eenvoudig, maar helaas is het niet altijd even makkelijk om vast te stellen of er sprake is van een onderneming.

Daarom zijn er een paar richtlijnen vastgesteld die de KVK gebruikt om te bepalen of u een onderneming heeft. De Belastingdienst gebruikt deze richtlijnen om vast te stellen of u btw moet betalen. Het komt er dus over het algemeen op neer dat u een onderneming heeft wanneer u btw-plichtig bent.

Criteria onderneming

– U levert goederen of diensten
– U vraagt hiervoor een vergoeding
– U neemt deel aan het economische verkeer
– U heeft meer dan 1 opdrachtgever
– U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren

Deze 5 punten geven echter niet altijd genoeg duidelijkheid. Daarom wordt er soms ook gekeken naar de tijd die u in uw bedrijf steekt. Volgens de wet is er doorgaans sprake van een onderneming wanneer de ondernemer gemiddeld minimaal 15 uur per week met zijn onderneming bezig is.

Het zal u misschien ook wel zijn opgevallen: u moet meer dan 1 opdrachtgever hebben om als ondernemer te worden gezien. Wanneer u een onderneming inschrijft bij de KVK zal er echter meestal nog geen enkele opdrachtgever zijn. Dit is echter geen probleem, op voorwaarde dat u in de toekomst wel meerdere opdrachtgevers heeft.

Aanmelden Belastingdienst

Aanmelden Belastingdienst

KVK en Belastingdienst

Tegenwoordig hoeft u uzelf niet meer aan te melden bij de Belastingdienst. Wanneer u zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel worden uw gegevens, uw KVK inschrijving dus, namelijk doorgestuurd naar de Belastingdienst.

Welke belastingen moet ik betalen?

Op basis van de doorgestuurde gegevens kan de Belastingdienst bepalen voor welke belastingen u in aanmerking komt. Over het algemeen krijgt u te maken met de inkomstenbelasting (indien u een baan heeft of had, is dit niet nieuw voor u) en omzetbelasting (btw). Indien u ook personeel aanneemt, moet u tevens loonheffingen gaan betalen.

Btw-nummer

Indien uw onderneming btw-plichtig is, zult u een btw-nummer ontvangen van de Belastingdienst. Dit is een unieke code die ter identificatie dient van uw onderneming.

Voor de eigenaar van een Eenmanszaak of voor een ZZP’er (zelfstandige zonder personeel) bestaat het btw-nummer uit zijn of haar burgerservicenummer, gevolgd door B01. Indien u een tweede bedrijf inschrijft, zal B02 worden toegevoegd.

Als u een onderneming met een andere rechtsvorm inschrijft, krijgt u van de Kamer van Koophandel een zogenaamd RSIN. RSIN staat voor Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer.

Btw-identificatienummer

Indien u met het buitenland handelt, heeft u een wat uitgebreidere code nodig. Dit wordt het btw-identificatienummer genoemd. Het btw-identificatienummer bestaat uit 14 tekens: eerst een landcode (NL voor Nederland), daarna het btw-nummer (in sommige gevallen aangevuld met nullen tot 9 cijfers),  en ten slotte de 3 tekens B01 (indien u meerdere ondernemingen heeft, kan dat oplopen tot en met B99).